Aardappelcampagne Royal Avebe deels uitgesteld van start

Gepubliceerd: 18 augustus 2022

Avebe

Op 16 augustus ging de aanvoer voor de aardappelcampagne van Royal Avebe op de productielocatie in Gasselternijveen van start.

De coöperatie laat weten dat, hoewel de groeiomstandigheden tot begin juli voorspoedig waren, de hitte en het gebrek aan neerslag in de afgelopen weken in veel teeltregio’s leiden tot zorgen over de verdere groei van de gewassen.

Droogte
De zorgen om de negatieve vochtbalans in de bodem, veroorzaakt door de hoge temperaturen van de afgelopen weken en het gebrek aan neerslag, nemen toe. Over de verwachtingen van de oogst kan de coöperatie op dit moment nog weinig zeggen. Dit zal afhangen van de temperaturen en neerslag in de komende 4 à 5 weken, aldus Avebe. Vooruitkijkend op de weersvoorspellingen, is besloten om de campagne voor de productielocatie in Ter Apelkanaal met een week uit te stellen en de eerste aardappelen daar in de week van 29 augustus aan te laten leveren.

Perspectief
Avebe laat weten in te spelen op de weersomstandigheden, door voor de toekomst aardappelrassen te ontwikkelen die beter tegen droogte en warmere weersomstandigheden kunnen. Daarnaast focust het veredelingsbedrijf van de coöperatie, Averis, op het ontwikkelen van rassen die de aardappelteelt helpen te verduurzamen en een betere opbrengst creëren voor haar boerenleden. In deze periode waarin er veel veranderingen op de sector afkomen, wil de coöperatie de telers hiermee ondersteunen. Door gewassen te ontwikkelen met resistenties zijn er minder gewasbeschermingsmiddelen nodig in de teelt en wordt de milieubelasting verlaagt.

Verwerkt tot aardappelzetmeel en -eiwit
Naast productielocaties in Nederland, heeft Avebe ook twee productielocaties in het Duitsland. De campagne in Dallmin start in dezelfde week als in Gasselternijveen. Vanwege de extreme weersomstandigheden in Duitsland is ook de campagne in Lüchow met een week uitgesteld. De campagne start daar, net als in Ter Apelkanaal, in de week van 29 augustus. In de campagne, die tot medio mei 2023 is gepland, zullen uiteindelijk de zetmeelaardappelen van de circa 2300 Nederlandse en Duitse leden verwerkt worden tot aardappelzetmeel en aardappeleiwit. Deze ingrediënten worden door klanten verder verwerkt in voedingsmiddelen, toepassingen in bouwproducten, de papierindustrie en diervoeding.