Aardappelrijst verkozen tot meest innovatieve product in Finland

Gepubliceerd: 2 maart 2022

Aardappelrijst en -noedels van Rooty

Rooty’s aardappelrijst is in Finland uitgeroepen tot meest innovatieve product van 2021.

Het Finse magazine Iltalehti bekroonde in zijn Kultainen Pippuri (Gouden Peper)-competitie de door het Finse bedrijf Pohjolan Peruna op de markt gebrachte aardappelrijst met de titel Innovatie van het Jaar.

Innovatief aardappelproduct
In samenwerking met HZPC en Kiremko introduceerde Pohjolan Peruna in december 2019 het Woksi-concept in Finland, waarbij aardappelen worden verwerkt tot diepgevroren aardappelstrips. Deze aardappelnoedels, geïntroduceerd onder het merk Mummon, werden in maart 2021 ondergebracht bij Pohjolan Peruna’s nieuwe merk Rooty. Met deze rebranding volgde een tweede innovatief aardappelproduct gemaakt van verse Finse aardappelen en zonder toevoegingen: diepgevroren aardappelrijst.

Inspelen op de behoeften van de moderne consument
Rooty’s Pan Noodles (Pannunuudeli) en Potato Rice (Perunahippu) zijn glutenvrij, lactosevrij en koolhydraatarm, en kunnen in een paar minuten bereid worden. Daarmee speelt Rooty in op de behoeften van de moderne consument, die waarde hecht aan eenvoudig te bereiden en gezond voedsel. “Daarnaast is het vervangen van gewone rijst door aardappelrijst een dagelijkse keuze die het milieu echt helpt. Rijst heeft vijf keer meer water nodig om te groeien dan aardappelen. Dat is nogal een verschil”, aldus Rooty.

Succesvolle rebranding
Dat deze strategie en de eerdere rebranding vruchten afwerpen, blijkt onder andere uit het feit dat naast het winnen van Iltalehti’s innovatieprijs, Pohjolan Peruna ook op de shortlist staat van de Transform Awards Europe 2022. Deze internationale competitie onderscheidt prestaties op het gebied van merkontwikkeling en -transformatie. Eerder ging Pohjolan Peruna er in het kader van de rebranding al vandoor met de gouden award voor ‘Best strategic or creative development of a new brand’ tijdens de Transform Awards Nordics.