Onderzoek naar de aardappel in 2037 van start

Wie had 20 jaar geleden kunnen denken dat de Chinese overheid de teelt en consumptie van aardappelen aanmoedigt omdat de aardappel meer voedingswaarde heeft dan rijst? Dat de consument precies kan zien van welke teler en welk perceel de tafelaardappelen op ons bord komen? Gezien de grote veranderingen in de afgelopen 20 jaar, vragen Marcel Pothof van Goldfish ICT en Ruud Kosters van KTG International zich af hoe de aardappelmarkt er over 20 jaar uit zal zien. Hiervoor willen ze aardappelprofessionals ondervragen via een enquête en laten samenkomen in een rondetafelgesprek op 27 september aanstaande.

Wie had 20 jaar geleden kunnen denken dat de Chinese overheid de teelt en consumptie van aardappelen aanmoedigt omdat de aardappel meer voedingswaarde heeft dan rijst? Dat de consument precies kan zien van welke teler en welk perceel de tafelaardappelen op ons bord komen? Gezien de grote veranderingen in de afgelopen 20 jaar, vragen Marcel Pothof van Goldfish ICT en Ruud Kosters van KTG International zich af hoe de aardappelmarkt er over 20 jaar uit zal zien. Hiervoor willen ze aardappelprofessionals ondervragen via een enquête en laten samenkomen in een rondetafelgesprek op 27 september aanstaande.

 

Meedenken en zelf richting geven aan de toekomstige veranderingen, dat is wat Goldfish ICT en KTG International voor ogen hebben met een onderzoek dat de komende maanden zal gaan lopen. In een korte enquête vragen ze aardappelprofessionals vooruit te kijken en aan de hand van vragen een beeld te schetsen van hun toekomstvisie. “Met het invullen van deze vragenlijst helpt u anderen en uzelf aan nieuwe inzichten”, zo is de overtuiging van Pothof en Kosters. De reden dat Goldfish ICT, een adviesbureau dat specifieke ERP-oplossing biedt, het onderzoek wil uitvoeren is dat ze kennis van hun markten willen vergroten. “Om tot betere oplossingen te komen volgen we alle branche-, technologische- en marktontwikkelingen op de voet en werken we actief aan het ontwikkelen en het delen van kennis en expertise. Niet alleen onderling, maar juist ook samen met en voor onze klanten. In alle verschillende food-deelmarkten, waarvan de aardappelmarkt een is. Daarnaast zijn we IT-specialist en kennen SAP door een door”, zo legt Pothof de marktbenadering van Goldfish ICT uit. Samen met Ruud Kosters van KTG International wil Goldfish ICT een heldere visie op de Aardappel in 2037 gaan ontwikkelen. Ze zijn ervan overtuigd dat je samen meer weet dan alleen. “Door samen te komen tot een gedeelde visie, krijg je draagvlak in de hele keten”, weet Kosters uit ervaring opgedaan bij vorige werkgevers HZPC en Landjuweel.

 

Oproep voor enquête
Vooraf aan het rondetafelgesprek op 27 september voert Goldfish ICT een onderzoek uit. “In een korte enquête kijken we 5 jaar vooruit en vragen we spelers in de aardappelmarkt naar hun visie en ideeën over de toekomst. Vragen uit de maatschappij, productinnovaties en technologische mogelijkheden vragen namelijk om nieuwe oplossingen in de hele aardappelketen. Door samen te werken en kennis te delen kunnen we elkaar uitdagen om het meeste uit onze beschikbare landbouwgrond en grondstoffen te halen, nog betere en lekkerdere producten te ontwikkelen en voedselverspilling te
verminderen. Het onderzoek is anoniem en vraagt circa 5 tot 10 minuten tijd”, legt Kosters uit. Via de websiste www.aardappelonderzoek.nl of het scannen van de QR kunnen aardappelprofessionals een toekomstvisie op de ontwikkelingen in de markt geven.