Transparante samenwerking in de aardappelketen: antwoord op de nieuwe uitdagingen

De Belgische en Nederlandse aardappelsector kenden de voorbije decennia een spectaculaire ontwikkeling en brachten beide landen aan de aardappel-wereldtop, zoals opnieuw op Interpom Primeurs in Kortrijk zal geïllustreerd worden.

De Belgische en Nederlandse aardappelsector kenden de voorbije decennia een spectaculaire ontwikkeling en brachten beide landen aan de aardappel-wereldtop, zoals opnieuw op Interpom Primeurs in Kortrijk zal geïllustreerd worden. Alle schakels in de aardappelketen hebben hierbij wel kunnen varen. Vakkennis, innovatie, productontwikkeling, logistiek en marketing hebben bedrijven zowel in teelt, toelevering, transport, verwerking en verkoop naar een hoger niveau gebracht. Intussen werd sterk ingezet om deze groei ook een duurzaam karakter te geven. Vandaag moet onze tegelijk traditierijke en toch jonge sector nieuwe uitdagingen in de ogen kijken. Denken we maar aan de gezondheidsgoeroes die de traditionele aardappel op het bord willen vervangen door zogenaamde “duurzamere” alternatieven. Of aan het (vaak onterechte) negatieve imago van ‘verwerkte voeding’. Voortdurende worden hierover ‘wetenschappelijke’ studies in de media getoverd. Daarnaast worden steeds meer zekerheden in vraag gesteld. Zo waren onze bodem en klimaat de basis voor een competitieve Belgische en Nederlandse aardappelteelt. Maar de ervaringen van de laatste twee seizoenen hebben bij velen de ogen doen opengaan. Naast reeds bekende factoren als bodemmoeheid en erosie hebben de extreme weersomstandigheden met hitte en droogte en periodes met veel neerslag aangetoond dat ook ‘klimaatsverandering’ een bepalende factor wordt voor onze toekomst. Uitdagingen op het vlak van beschikbare gewasbeschermingsmiddelen (inclusief de Europese terughoudendheid op het vlak van biotechnologie), en een nieuw internationaal handelsprotectionisme vullen dit lijstje onzekerheden aan. In België heeft Belgapom met de campagne “samen voor een duurzame groei” deze uitdaging in de ogen gekeken en ‘WatchITgrow’ biedt de sector een unieke kans om ‘artificial intelligence’ toe te passen op de Belgische aardappelproductie. Toch is de betrokkenheid van de ganse keten een absolute voorwaarde tot succes. Transparante samenwerking met oog op vertrouwen tussen de schakels is daarbij cruciaal. Initiatieven als de BO akkerbouw in Nederland en de op de op til staande BO aardappelen in België vormen een onmisbaar kader voor intern overleg – ook rond een gebalanceerd contractueel kader – , en voortdurende investeringen in innovatie.