Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Never a bag again

februari 2019


Onlangs las ik in de krant dat het Britse stofzuigerbedrijf Dyson het hoofdkantoor naar Singapore verhuist. De oprichter James Dyson had in de jaren zeventig een bloedhekel aan zijn stofzuiger met stofzak en de steeds afnemende zuigkracht. “Never a bag again”, dacht hij. Met zijn zelf ontworpen stofzakloze stofzuiger kreeg hij geen poot aan de grond bij fabrikanten.

Ten einde raad kon hij in Japan het bedachte apparaat onder licentie vervaardigen. De rest is geschiedenis: met een omzet van 5 miljard euro en een winst van 1,3 miljard euro is het een ongekend succesvol bedrijf. We mogen natuurlijk heel blij zijn met dergelijke ondernemers. Misschien zelfs meer uitvinders. Zoals Bill Gates ooit gestart is in de garage, wat leidde tot Microsoft en Gerrit de Bruijne, grondlegger van Farm Frites, begon met fritesverwerking na een inspirerende studiereis met ons Aardappel Studie Centrum door de Verenigde Staten.

Een bekend kenmerk van een ondernemer is dat hij voor eigen risico met de juiste mix van arbeid, kapitaal en in onze sector vaak ook met grond een inkomen probeert te verschaffen. Voor zichzelf, maar ook voor meerdere mensen in de onderneming en/of in een keten. Continuïteit bieden vergt een voortdurende oriëntatie van de ondernemer op de veranderende omgeving. Niemand kan de toekomst voorspellen, dus alle beslissingen betekenen per definitie het nemen van risico. Dit jaar blijkt maar eens dat ondernemerschap in onze aardappelsector van cruciaal belang is en de basis vormt van succes. Niet alleen in dit jaar, waar het een uitdaging is vraag en aanbod in de aardappelketen bij elkaar te brengen, kunnen handelsbedrijven als aardappelexpert op een breed gebied een cruciale rol spelen om het rendement in de keten te verbeteren. Als Nederland aardappelland hebben we immers alle componenten van de meest succesvolle aardappelketen in huis. Ik denk naast de handel aan veredeling, teelt, verwerking, technologie en toezicht. Van buitenaf een enorm concern, van binnenuit duizenden ondernemers met allemaal een eigen bijdrage aan dit succes. Respect! Het bedenken van een stofzuiger zonder zak lijkt mij veel eenvoudiger.

Dick Hylkema
Directeur Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO)

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO