Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Reputatiemanagement

mei 2019


Sinds ik in de aardappelsector werk, zit ik vaak in de auto. Zeker met een kantoor in Den Haag, in het politieke hart van Nederland. Voordeel is dat je het radionieuws goed kunt volgen. Zo hoorde ik afgelopen week een interview met een deskundige/wetenschapper naar aanleiding van de recente berichten over in opspraak geraakte politici over te veel betaalde reisvergoedingen, privébelangen en dergelijke.

De journalist vroeg zich af of dit – omdat het niet voor het eerst is – de reputatie van de politiek bij de burger aantast. Dat klopt, zei de wetenschapper, maar het geeft ook aan hoe goed onze democratie inclusief de pers werkt. Er zijn genoeg landen waar het veel vaker gebeurt en helemaal niet naar buiten komt.

Mijn gedachten dwaalden af naar het bericht in onze sector over valse NAK-certificaten. Nederland doet 60 procent van de wereldhandel in gecertificeerd pootgoed. Een prachtige positie en daar is decennia hard aan gewerkt en nog steeds. Door veredelaars, telers, handelaren, maar ook door instanties zoals NAK. We hebben daarmee een enorme reputatie opgebouwd. Goed te beseffen dat de totale markt voor pootgoed zeker een factor 25 groter is dan wat wij produceren. Het meeste pootgoed is niet gecertificeerd en is een belangrijke factor, in combinatie met lokale teeltomstandigheden, in het achterblijven van opbrengsten per hectare. Maar het is dus niet zo dat zonder Nederland de aardappelteelt in de wereld verdwijnt. Daarom is het zo belangrijk dat wij voor onze paar procent marktaandeel in de wereld een onberispelijke reputatie hebben. NAK-certificaten begeleiden ons pootgoed de export in en staan samen met het ras, de boer en de handel voor topkwaliteit. Fraude met dit certificaat kan het geloof van de klant in het Nederlands pootgoed ondermijnen en is ontoelaatbaar. Gelukkig dat door de sector zelf opgezette organisaties zoals Breeders Trust samen met NAK snel handelen. En dat het in de publiciteit komt is juist goed. Het laat in eigen land zien dat fraude niet loont, in tegendeel. En het laat de klant zien dat ons systeem goed werkt.

Dick Hylkema
Directeur Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO)

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO