Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Europese campagne moet jongeren verrassen met verse aardappelen

april 2020


Promotieorganen Bord Bia (Ierland), CNIPT (Frankrijk), VLAM (België) en de Europese aardappelhandelsorganisatie Europatat zetten zich vanaf deze maand tot eind 2022 gezamenlijk in om de consumptie van verse aardappelen te stimuleren. In april lanceren zij de online­campagne ‘Potatoes, prepare to be surprised – Europe’s favourite since 1536’ om met recepten op diverse (social-)mediakanalen het product onder de aandacht van millennials te brengen.

Het project, voor 20 procent gefinancierd met de promotiefondsen aardappelen en voor 80 procent vanuit de Europese Unie, moedigt jongere generaties in Vlaanderen, Frankrijk en Ierland aan om verse aardappelen te consumeren. Met de focus op millennials, ook wel Generatie Y genoemd, streeft de organisatie ernaar om mensen in de leeftijd van 18 tot 34 jaar die op eigen benen staan en eventueel samenwonen of een jong gezin hebben, te bereiken met verrassende recepten. Door deze naar het Italiaans, Duits, Spaans en Pools te vertalen, worden ook jonge consumenten in andere EU-landen bereikt.

Neerwaartse trend remmen

“Het imago van verse aardappelen verslechtert, omdat consumenten in hun zoektocht naar nieuwe ervaringen en culinaire ontdekkingen de aardappel vaak over het hoofd zien”, verklaart Berta Redondo, communicatie- en beleidsadviseur bij Europatat. “Door het traditionele imago van de verse aardappel consumeren millennials minder aardappelen. Om deze neerwaartse trend te remmen, willen we met onze campagne het product herintroduceren in de minds and lives van millennials. De belangrijkste boodschap daarbij is dat aardappelen passen in een moderne, gezonde en duurzame levensstijl”, aldus de initiatiefnemers, die samen investeerden in honderd recepten en veertig kookvideo’s.

Aardappelverrassing

De recepten en video’s, die de volgers moeten verrassen en uitdagen, worden vooral gedeeld op Instagram (via de accounts @potatosurprises.eu, @lespommesdeterre.eu en @aardappelen.eu), maar ook via andere social-mediakanalen en de website www.preparetobesurprised.eu. Het surprise-­element speelt een belangrijke rol op al deze platforms, waar aspecten zullen worden onthuld die jonge Europeanen nog niet weten over verse aardappelen en aardappel­mythen worden doorbroken. Ook zal er als “aardappel­verrassing” een reeks evenementen georganiseerd worden in Vlaanderen, Frankrijk en Ierland. ●

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO