Al abonnee? Activeer hier uw premium account

Op tv: Desinfectiespray van fritesaardappelen

mei 2020


Op donderdag 30 april dook televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde (KRO-NCRV) in de productie van een desinfectiespray op basis van fritesaardappelen. In de aflevering genaamd ‘Corona’ werd desinfectiemiddel gemaakt met aardappelen van akkerbouwer Jan Blitterswijk uit Biddinghuizen.

Blitterswijk heeft, zoals vele fritesaardappeltelers op dit moment, te maken met overschotten als gevolg van de maatregelen om het coronavirus onder controle te houden. Wanneer de Keuringsdienst van Waarde hem spreekt geeft hij aan met 1.000 ton fritesaardappelen te zitten die hij niet verkocht krijgt. De programmamakers kopen een ton van zijn aardappelen om zeshonderd flesjes desinfectiespray van te maken. Uiteindelijk delen ze die flesjes uit aan hulpverleners in de zorg, waar veel vraag is naar ontsmettingsmiddelen. Zo worden overschotten als gevolg van corona ingezet tegen corona.

Alcohol

In de uitzending is te zien hoe van de aardappelen zowel wodka als desinfectiemiddel gemaakt wordt. Bij het productieproces, dat ingewikkelder is dan ze vooraf hadden gedacht, worden de presentatoren geholpen door verschillende ondernemers bij onder andere het wassen van de aardappelen en het drukken van de stickers voor op de flesjes. “Voor de brouwer viel het nog niet mee om van aardappelen alcohol te maken”, vertelt presentatrice Marijn Frank. Online legt Keuringsdienst van Waarde uit dat je in principe van alles waar suiker en zetmeel in zit alcohol kunt maken. Graan is goed bruikbaar, omdat daar enzymen en suiker in zitten, aardappelen zijn een minder logische keuze, omdat er minder suiker in zit. “De hele machinerie liep vast, waardoor ze tot diep in de nacht bezig waren. Door hun doorzettingsvermogen is het toch gelukt om de alcohol te verkrijgen en te bottelen. Heel fijn dat we van deze aardappelen, die anders doorgedraaid moesten worden, een desinfectiespray hebben kunnen maken”, besluit Frank.

Bewustzijn

Volgens de Stichting Kijk­Onder­zoek trok het programma 669.000 kijkers bij wie, dankzij de aandacht die Keuringsdienst van Waarde besteedde aan de overschotten in de fritesaardappelsector, bewustzijn is gecreëerd voor de situatie van gedupeerde telers. ●

Evenementen

©2015 - 2024 Aardappelwereld | Ontwerp en realisatie COMMPRO