Eerste AGF Marketing Event focust op veranderingen in het AGF-schap

Gepubliceerd: 7 oktober 2021

De Community Foodchain & Agrimarketing van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) organiseert op woensdag 3 november het eerste AGF Marketing Event.

De Community Foodchain & Agrimarketing van het Nederlands Instituut voor Marketing organiseert op woensdag 3 november het eerste AGF Marketing Event.

De focus van dit event, met als thema “Het on- en offline groenten en fruitschap in 2025”, ligt op de sterke veranderingen die de organisatie verwacht voor het aardappelen, groenten en fruitschap in de komende jaren. Verschillende deskundige sprekers zullen hier tijdens het Marketing Event dieper op ingaan.

AGF-consumenten anno 2021
Zo kijkt Wilko van den Berg, marktexpert bij GroentenFruit Huis, naar de AGF-consument anno 2021. “Hoe verloopt de verkoop van groenten en fruit nu? Wat zijn trends en zijn er blijvende effecten te verwachten van de coronapandemie?” Zomaar enkele vragen die Van den Berg tijdens zijn presentatie zal behandelen. Hij schetst een beeld van het consumentenpatroon als het gaat om de aankoop van groenten en fruit en geeft inzicht in de ontwikkelingen in de ons omringende landen. Daarbij zal hij ook ingaan op innovaties in het schap en de ontwikkelingen van het segment foodservice.

Duurzame rasontwikkeling door de consumentenbril bekeken
Volgens de duurzaamheidsdoelstellingen die de Europese Commissie voor ogen heeft moet er in 2030 op 25 procent van het agrarisch areaal volledig biologisch geteeld worden. Charlotte Nederpel, Researcher Crop Health bij WUR Open teelten, benadert de ontwikkelingen en rol van veredeling en opkweek hierbij vanuit de consumentenbril. Zo wil zij de verwachtingen van consumenten rondom termen als agroecologisch, biologisch, eko en duurzaam telen ophelderen. Met behulp van praktische voorbeelden geeft ze daarnaast inhoud aan het aantrekkelijk maken van duurzaam telen.

Leren van andere sectoren
Wat kan de AGF-branche leren van de manieren waarop andere sectoren invulling geven aan de veranderingen in het supermarktschap? Deze vraag beantwoordt Peter van den Berg, van 1995 tot 2005 commercieel directeur van CêlaVíta en tegenwoordig CEO van de Pandriks group. Pandriks Bake Off produceert 100 procent natuurlijk ambachtelijk desembrood en met deze specialisatie in biologische broodproducten is het bedrijf in 10 jaar uitgegroeid tot de belangrijkste speler in dit marktsegment. Van den Berg gaat in op de succesfactoren van de activiteiten van de Pandriks group, de biologische markt en de rol van de supermarkt daarbij.

Maaltijdconcepten
“Groenten en fruit meer zijn dan een maagvuller”, stelt Jack Stroeken, oprichter en eigenaar van Ekomenu, in het kader van de 13 maaltijdconcepten van zijn bedrijf die allen op een specifieke manier bijdragen aan een gezonde levensstijl. In zijn presentatie gaat hij onder andere in op de kansen van maaltijdboxen.

Branding en consumentenmerken in de AGF-sector
Zeker in het geval van onbewerkte producten is het aantal consumentenmerken in de AGF-sector zeer beperkt. Wat kan de meerwaarde zijn van zo’n consumentenmerk in de veranderende markt? Job Struijk, International Accountmanager GFS bij Looye Kwekers, houdt zich bezig met de marketing- en salesactiviteiten rondom onder andere de Honingtomaat. Hij behandelt in zijn presentatie de belangrijkste aandachtspunten wat betreft branding in de AGF-sector. Uiteindelijk draait zijn verhaal om het op het (digitale) boodschappenbriefje krijgen van ‘jouw’ product.

Inschrijven voor het AGF Marketing Event kan hier.